Instagram
اخبار سایت :
  • هیچی فقط همیشه سالم و سلامت باشین :دی

ساخت اجزای فرم 2

checkbox

براي درست کردن انتخاب چند گزينه اي checkboxes بايد type=”checkbox” قرار دهيم . براي مواقعي که ما ميخواهيم بيننده يک يا چند گزينه را انتخاب کند از آن استفاده ميکنيم. براي هر گزينه در اين قسمت بايد يکبار اين کد را نوشت و اگر ميخواهيد به صورت پيش فرض يک گزينه تيک خورده باشد بايد کلمه checked  را به تگ اضافه کنيد:

Item 01 Item 02 Item 03

radio button

براي انتخاب تک گزينه اي از type=”radio” استفاده ميشود و به آنها radio button ميگويند ،  در مواردي کاربرد دارد که کاربر حق انتخاب يک گزينه را دارد.

Item 01 Item 02 Item 03 Item 04

drop-down list

يکي ديگر از اجزاي فرم، ليستهاي انتخابي است که در مرورگر بشکل ليستهاي پايين آمدني (drop-down list) ظاهر ميشوند. با تگ  <select> آغاز ميشود و براي هر گزينه داخل اين ليست بايد تگ  <option> را بنويسيد و در انتهاي آنها تگ پايان دهنده اين ليست يعني </select> را مينويسيم. در ليست ساخته شده، بيننده و کاربر ميتواند يک گزينه را انتخاب کند ولي اگر خصوصيت multiple را به تگ <select> اضافه کنيد، کاربر ميتواند با پايين نگه داشتن دکمه هاي Ctrl يا Shift بر روي کيبورد، چند گزينه را از آن ليست بطور همزمان انتخاب کند.   

<select name="selectList01" multiple>
<option value="item1">Item 01</option>
<option value="item2">Item 02</option>
<option value="item3">Item 03</option>
<option value="item4">Item 04</option>
<option value="item5">Item 05</option>
</select>

 

تگ select  داراي خصوصيت size هم ميباشد که اگر آنرا برابر با عدد يک قرار دهيم بصورت زير ظاهر ميشود که در اين حالت بهتر است خصوصيت multiple را حذف کنيد. بصورت پيش فرض اولين گزينه در ليست نمايان ميشود ولي اگر خصوصيت selected را به يکي ديگراز تگهاي option اضافه کنيد، در مرورگر آن گزينه نمايش داده ميشود.

 

fieldset

بمنظور مرتب کردن و نظم دادن به اجزاي داخل يک فرم ميتوان از تگ<fieldset>در ابتداي کد يکي از اجزاي مورد نظراستفاده کرد و در انتهاي همان کد تگ</fieldset>را نوشت که بااين تگ يک کادر مستطيل نازک دور آن درست خواهد شد و اجزاي يک فرم را از هم جدا خواهد کرد. شما حتي ميتوانيد براي آن قسمت يک اسم بگذاريد که در بالاي آن کادر در مرورگر نمايان ميشود که براي اين کار بعد از تگ<fieldset>بايد تگ<legend> NAME </legend>را بکار برد که هر اسمي را ميتوانيد بجاي کلمهNAMEبکار بريد.

 

 

hidden field

بعضي اوقات، لازم ميشود تا اطلاعاتي از فرم به سرور فرستاده شود که در مرورگر نبايد ديده شود.  براي اين منظور بايد تگ input را نوشته و خصوصيت type را برابر با hidden قرار دهيم ، خصوصيت name را هم مقداردهي مي کنيم با يک نام دلخواه و غيرتکراري ، همچنين خصوصيت value را نوشته و هر مقداري که به آن نسبت دهيم بصورت پنهاني به سرور فرستاده خواهد شد.

<input type="hidden" name="hiddenfield01" value="chkName">

disable elements

اگر يکي از اجزاي فرم را به هردليلي نياز نداشته باشيد اما حذف هم نمي خواهيد کنيد مثلاً در آينده مي خواهيد آنرا بکار گيريد، مي توانيد با افزودن خصوصيت disabled به تگ مورد نظر، آنرا موقتاً غيرفعال کنيد و با حذف آن خصوصيت از تگ دوباره آنرا فعال کنيد. با فراگيري زبان جاوااسکريپت استفاده از اين خصوصيت در کنترل اجزاي فرم، بيشتر کاربرد خواهد داشت.

<textarea name="textarea" cols="20" rows="3" disabled></textarea>
<input type="submit" name="Submit" value="Submit" disabled>

 

 پس از اينکه اجزاي يک فرم ساخته و در صفحه اي از وب سايت قرار داده شدند ، حالا بايد فرآيندي را که روي اطلاعات وارد شده قرار است انجام شود ، مشخص کنيم. يعني معين کنيم که بعد از وارد شدن اطلاعات در خواستي و زدن دکمه تأييد توسط کاربر، به چه نحوي اطلاعات ذخيره يا به آدرس ايميلي فرستاده شوند که در قسمت بعدي توضيح خواهم داد.

 

 

عالی بود - دستت درد نکنه

کد امنیتی رفرش
کلاس های آنلاین فعال

برای افزایش دانش عمومی کاربران سعی بر این داریم که کلاس های آنلاینی برگزار کنیم. لیست این کلاس (ها) را می توانید در زیر ببینید. این قسمت را هر روز چک کنید تا از کلاس ها و اخبار جدید با خبر شوید. کلاس ها توسط همین کاربران و دوستان شما برگزار میشود. اگر مایل به برپایی کلاس آموزشی ای در هر زمینه ای هستید با مدیر تماس بگیرید.

مدرس: محمد و اقبال
آموزش PHP - جلسه اول
پنجشنبه 04 تیر 1394 - 17:00
هیچ کلاس فعالی موجود نیست.
کاربران آنلاین
آمار
مطالب : 792
نظرات : 4504
تعداد اعضا : 37335
افراد آنلاین : 6
بازدید امروز : 1,002
بازدید دیروز : 1,394
گوگل امروز : 13
گوگل دیروز : 28
بازدید هفته : 3,849
بازدید ماه : 12,535
بازدید سال : 174,765
بازدید کلی : 14,175,102